Nie ma jednego przepisu na idealne historyjki użytkownika, które będą pasowały do każdego produktu i zespołu. Jest jednak fajny sposób, aby ustalić wspólnie jak wygląda dobra historyjka, a to już duży krok do przodu 💡
Historyjki mogą się różnić wieloma aspektami: poziom szczegółowości, sposób ich dzielenia, styl pisania, format (np. job stories, user stories) i wiele innych. Sprawia to czasem trochę problemów i generuje trochę narzekania, bo „każdy ma swoje preferencje i woli inaczej” 😊
Można to rozwiązać.
To czego potrzebujecie, z Twoim zespołem, to około jednogodzinnego spotkania. Nawet jeśli nie znajdziecie świętego grala user stories 😉 to na pewno takie spotkanie pomoże Wam zbudować podstawy do lepszych historyjek w przyszłości. Chodzi o to, aby wypracować pewne standardy, dobre praktyki itp.
Przetestowane w boju!
Warsztat z pisania historyjek – jak go przeprowadzić
#1 Projekt na start
Sprawa jest dość prosta. Na początek potrzebujecie jakiegoś tematu przewodniego – pomysłu na projekt. Może być on wymyślony albo realny. Może być to projekt z przeszłości, który zrealizowaliście i wiecie, że historyjki w nim mogły być lepsze. Najważniejsze jest, aby jego zakres był zrozumiały dla każdego uczestnika warsztatu. Ja, z jednym z zespołów, opracowałem projekt, który mieliśmy niedługo rozpocząć, więc w wyniku warsztatu mieliśmy od razu wkład do Backlogu Produktu.
#2 Podzielcie się na grupki i przypiszcie sobie obszary projektu
Najfajniej zadziała podział na pary, ale trzyosobowa paczka też da radę. Nie polecam większych grup.
Każda grupa wybiera część/funkcjonalność projektu, o której będzie pisała historyjkę. W przykładowym projekcie dotyczącym np. e-commerce możnaby podzielić go w ten sposób: grupa nr 1 pisze o “Formularzu rejestracji użytkownika”, grupa 2 o “Odzyskiwaniu hasła”, a grupa 3 o “Historii zamówień” itd.
#3 Napiszcie pierwsze wersje historyjek
W grupkach napiszcie pierwsze wersje swoich historyjek. Celem jest próba napisania „idealnej” i pełnej historyjki – takiej jaka mogłaby ostatecznie znaleźć się w Backlogu Produktu.
Ważna kwestia: w prawdziwym Backlogu Produktu, w konkretnej hsitoryjce często znajdują się też załączniki, powiązane linki, komentarze, kryteria akceptacyjne itp. Te właśnie rzeczy też mają być zawarte w historyjkach, które napiszecie. Czyli kształt każdej z nich powinien odwzorowywać… pełną historyjkę dla Waszego zespołu, ze wszystkimi “polami” i elementami dodatkowymi jeśli takich potrzebujecie. Na dole artykułu, w „Dodatkowe uwagi” dodaję trochę więcej kontekstu.
Zrobiłem też szablon na taki warsztat – może Ci się przyda – kliknij tutaj.
#4 Wymiana – czas na recenzje i korekty
Następnie wymieńcie się historyjkami. Historyjka grupy nr 1 wędruje do grupy nr 2, grupy nr 2 do grupy nr 3 itd. Zadanie jest banalnie proste: trzeba ocenić otrzymane historyjki i je poprawić. Na tym etapie jeszcze nie dyskutujemy między grupami, przyjdzie na to czas.
Głównym celem tego kroku jest uzmysłowienie tego, że różni ludzie piszą w różny sposób, o tym samym. Inne mogą być: poziom szczegółowości, styl, załączniki, kryteria akceptacyjne itd. I nie ma w tym nic złego 🤓
#5 Oddajemy hsitoryjki oryginalnym autorom i rozmawiamy
Teraz oddajemy poprawione historyjki ich oryginalnym twórcom, ze swoimi komentarzami. Chodzi o wymianę spostrzeżeń, skupienie się na indywidualnych cechach poszczególnych historyjek i bardzo dokładny “feedback”. Wstępnie, w podgrupkach, rozmawiamy o tym co zauważyliśmy, ale dyskusja docelowa, mająca na celu ustalenie zespołowych dobrych praktyk, odbędzie się w następnym kroku.
#6 Dyskusja, postanowienia
Skoro się różnimy, to możemy spróbować wybrać to co najlepsze, ustalić standardy i dobre praktyki. W poprzednim krokach, zbudowaliście podstawy do dyskusji całozespołowych i wniosków. W tym kroku, każda z grup prezentuje swoje historyjki, omawia swoje przemyślenia, naniesione korekty itp.
Czas na dyskusje i ustalenie tego co to znaczy „dobra historyjka” i jak chcielibyście, aby Wasze przyszłe historyjki wyglądały.
Wyniki dyskusji zapiszcie w takiej formie, abyście mogli do tego wracać w przyszłości. Najlepiej w formie listy dobrych praktyk (np. „historyjka zawsze zawierać będzie tło biznesowe, najlepiej z liczbami/danymi” albo „w przypadku zmian wizualnych w interfejsie użytkownika dodajemy link do projektu w programie ABC” ).
Koniec warsztatu! 😉
Dodatkowe uwagi
- Taka sesja to fajne pole do eksperymentowania. Przykładowo ktoś może napisać bardzo skromną, minimalistyczną, wręcz pozornie niewystarczającą historyjkę. Może być ona podstawą do gorących dyskusji o tym czy rzeczywiście nie jest to dobry kierunek, bo sprzyja rozmowom w trakcie planowania, refinementu czy samego dewelopmentu, a nie zakłada sztywnego zakresu. A może jest to zły kierunek, bo potem w trakcie Sprintów „przepalamy” pełno czasu na dyskutowanie czegoś co powinno być już ustalone i jednak wolicie doszczegóławiać swoje elementy backlogu przed Sprintem?
- Najciekawiej jest, gdy tę sesję można przeprowadzić przy użyciu narzędzi analogowych, gdy wszyscy jesteśmy w jednym miejscu. Da się to jednak zrobić także w przypadku zespołów rozproszonych, ale musicie trochę bardziej pokombinować (np. z tablicami online).
- Jeśli na codzień pracujecie w jakimś oprogramowaniu, np. JIRA albo Trello to fajnie zapisywać to na kartkach w takim widoku jaki ma docelowe narzędzie. Chodzi mi o to, żeby kartki, postity, flipcharty czy na czymkolwiek to zapisujecie miały potem odniesienie do Waszej realnej pracy. Można nawet spróbować jakoś wydrukować “issue” z JIRY albo narysować jakąś tabelkę, która to przypomina (jak np. tutaj). Zatem na kartce/flipie/posticie/online (niepotrzebne skreślić) zawrzyjcie wszystkie, na codzień używane pola (np. “Links”, “issue type”, “Description” itd. ).
- Jeśli warsztat robicie online, to można pokusić się o pisanie historyjek wręcz bezpośrednio w docelowym narzędziu, ale pamiętajcie, że to będzie trochę upierdliwe, bo trzeba ustalić jak oznaczać zmiany itp.
- Jak zapewne zauważyliście, nie tylko klasycznych historyjek użytkownika (user stories) to dotyczy. Tak sam warsztat można zrobić bez różnicy jakiego formatu używacie, jak nazywacie sposób zapisywania Waszych pomysłów i potrzeb: zadania, ficzery FDD, user stories, job stories, wymagania itd.
To by bylo na tyle :) Życzę Wam powodzenia, a jeśli zdecydujecie się na użycie tego pomysłu, to koniecznie dajcie znać w komentarzu na dole!
2 odpowiedzi na “Przeprowadź warsztat pisania historyjek. To proste! 💪”
Wspaniale! Właśnie to jest coś, czego potrzebowałam w tym momencie w zespole. Świetny, prosty pomysł, który łatwo da się zrealizować z zespołem. Dziękuję :)
Gabi, dzięki za komentarz, to bardzo motywuje do tworzenia kolejnych wpisów. Powodzenia z zespołem, trzymam kciuki!