Kategorie
Praktyka

Przeprowad┼║ warsztat pisania historyjek. To proste! ­čĺ¬

Nie ma jednego przepisu na idealne historyjki u┼╝ytkownika, kt├│re b─Öd─ů pasowa┼éy do ka┼╝dego produktu i zespo┼éu. Jest jednak fajny spos├│b, aby ustali─ç wsp├│lnie jak wygl─ůda dobra historyjka, a to ju┼╝ du┼╝y krok do przodu ­čĺí

Historyjki mog─ů si─Ö r├│┼╝ni─ç wieloma aspektami: poziom szczeg├│┼éowo┼Ťci, spos├│b ich dzielenia, styl pisania, format (np. job stories, user stories) i wiele innych. Sprawia to czasem troch─Ö problem├│w i generuje troch─Ö narzekania, bo „ka┼╝dy ma swoje preferencje i woli inaczej” ­čśŐ 

Mo┼╝na to rozwi─ůza─ç. 

To czego potrzebujecie, z Twoim zespo┼éem, to oko┼éo jednogodzinnego spotkania. Nawet je┼Ťli nie znajdziecie ┼Ťwi─Ötego grala user stories ­čśë to na pewno takie spotkanie pomo┼╝e Wam zbudowa─ç podstawy do lepszych historyjek w przysz┼éo┼Ťci. Chodzi o to, aby wypracowa─ç pewne standardy, dobre praktyki itp.

Przetestowane w boju!

Warsztat z pisania historyjek – jak go przeprowadzi─ç

#1 Projekt na start 

Sprawa jest do┼Ť─ç prosta. Na pocz─ůtek potrzebujecie jakiego┼Ť tematu przewodniego – pomys┼éu na projekt. Mo┼╝e by─ç on wymy┼Ťlony albo realny. Mo┼╝e by─ç to projekt z przesz┼éo┼Ťci, kt├│ry zrealizowali┼Ťcie i wiecie, ┼╝e historyjki w nim mog┼éy by─ç lepsze. Najwa┼╝niejsze jest, aby jego zakres by┼é zrozumia┼éy dla ka┼╝dego uczestnika warsztatu. Ja, z jednym z zespo┼é├│w, opracowa┼éem projekt, kt├│ry mieli┼Ťmy nied┼éugo rozpocz─ů─ç, wi─Öc w wyniku warsztatu mieli┼Ťmy od razu wk┼éad do Backlogu Produktu. 

#2 Podzielcie si─Ö na grupki i przypiszcie sobie obszary projektu

Najfajniej zadziała podział na pary, ale trzyosobowa paczka też da radę. Nie polecam większych grup.

Ka┼╝da grupa wybiera cz─Ö┼Ť─ç/funkcjonalno┼Ť─ç projektu, o kt├│rej b─Ödzie pisa┼éa historyjk─Ö. W przyk┼éadowym projekcie dotycz─ůcym np. e-commerce mo┼╝naby podzieli─ç go w ten spos├│b: grupa nr 1 pisze o ÔÇťFormularzu rejestracji u┼╝ytkownikaÔÇŁ, grupa 2 o ÔÇťOdzyskiwaniu has┼éaÔÇŁ, a grupa 3 o ÔÇťHistorii zam├│wie┼äÔÇŁ itd.

#3 Napiszcie pierwsze wersje historyjek

W grupkach napiszcie pierwsze wersje swoich historyjek. Celem jest pr├│ba napisania „idealnej” i pe┼énej historyjki – takiej jaka mog┼éaby ostatecznie znale┼║─ç si─Ö w Backlogu Produktu. 

Wa┼╝na kwestia: w prawdziwym Backlogu Produktu, w konkretnej hsitoryjce cz─Östo znajduj─ů si─Ö te┼╝ za┼é─ůczniki, powi─ůzane linki, komentarze, kryteria akceptacyjne itp. Te w┼éa┼Ťnie rzeczy te┼╝ maj─ů by─ç zawarte w historyjkach, kt├│re napiszecie. Czyli kszta┼ét ka┼╝dej z nich powinien odwzorowywa─ç… pe┼én─ů historyjk─Ö dla Waszego zespo┼éu, ze wszystkimi ÔÇťpolamiÔÇŁ i elementami dodatkowymi je┼Ťli takich potrzebujecie. Na dole artyku┼éu, w „Dodatkowe uwagi” dodaj─Ö troch─Ö wi─Öcej kontekstu.

Zrobi┼éem te┼╝ szablon na taki warsztat – mo┼╝e Ci si─Ö przyda – kliknij tutaj.

#4 Wymiana – czas na recenzje i korekty

Następnie wymieńcie się historyjkami. Historyjka grupy nr 1 wędruje do grupy nr 2, grupy nr 2 do grupy nr 3 itd. Zadanie jest banalnie proste: trzeba ocenić otrzymane historyjki i je poprawić. Na tym etapie jeszcze nie dyskutujemy między grupami, przyjdzie na to czas.

G┼é├│wnym celem tego kroku jest uzmys┼éowienie tego, ┼╝e r├│┼╝ni ludzie pisz─ů w r├│┼╝ny spos├│b, o tym samym. Inne mog─ů by─ç: poziom szczeg├│┼éowo┼Ťci, styl, za┼é─ůczniki, kryteria akceptacyjne itd. I nie ma w tym nic z┼éego ­čĄô

#5 Oddajemy hsitoryjki oryginalnym autorom i rozmawiamy

Teraz oddajemy poprawione historyjki ich oryginalnym tw├│rcom, ze swoimi komentarzami. Chodzi o wymian─Ö spostrze┼╝e┼ä, skupienie si─Ö na indywidualnych cechach poszczeg├│lnych historyjek i bardzo dok┼éadny ÔÇťfeedbackÔÇŁ. Wst─Öpnie, w podgrupkach, rozmawiamy o tym co zauwa┼╝yli┼Ťmy, ale dyskusja docelowa, maj─ůca na celu ustalenie zespo┼éowych dobrych praktyk, odb─Ödzie si─Ö w nast─Öpnym kroku.

#6 Dyskusja, postanowienia

Skoro si─Ö r├│┼╝nimy, to mo┼╝emy spr├│bowa─ç wybra─ç to co najlepsze, ustali─ç standardy i dobre praktyki. W poprzednim krokach, zbudowali┼Ťcie podstawy do dyskusji ca┼éozespo┼éowych i wniosk├│w. W tym kroku, ka┼╝da z grup prezentuje swoje historyjki, omawia swoje przemy┼Ťlenia, naniesione korekty itp. 

Czas na dyskusje i ustalenie tego co to znaczy „dobra historyjka” i jak chcieliby┼Ťcie, aby Wasze przysz┼ée historyjki wygl─ůda┼éy.

Wyniki dyskusji zapiszcie w takiej formie, aby┼Ťcie mogli do tego wraca─ç w przysz┼éo┼Ťci. Najlepiej w formie listy dobrych praktyk (np. „historyjka zawsze zawiera─ç b─Ödzie t┼éo biznesowe, najlepiej z liczbami/danymi” albo „w przypadku zmian wizualnych w interfejsie u┼╝ytkownika dodajemy link do projektu w programie ABC” ).

Koniec warsztatu! ­čśë

Dodatkowe uwagi

  • Taka sesja to fajne pole do eksperymentowania. Przyk┼éadowo kto┼Ť mo┼╝e napisa─ç bardzo skromn─ů, minimalistyczn─ů, wr─Öcz pozornie niewystarczaj─ůc─ů historyjk─Ö. Mo┼╝e by─ç ona podstaw─ů do gor─ůcych dyskusji o tym czy rzeczywi┼Ťcie nie jest to dobry kierunek, bo sprzyja rozmowom w trakcie planowania, refinementu czy samego dewelopmentu, a nie zak┼éada sztywnego zakresu. A mo┼╝e jest to z┼éy kierunek, bo potem w trakcie Sprint├│w „przepalamy” pe┼éno czasu na dyskutowanie czego┼Ť co powinno by─ç ju┼╝ ustalone i jednak wolicie doszczeg├│┼éawia─ç swoje elementy backlogu przed Sprintem?
  • Najciekawiej jest, gdy t─Ö sesj─Ö mo┼╝na przeprowadzi─ç przy u┼╝yciu narz─Ödzi analogowych, gdy wszyscy jeste┼Ťmy w jednym miejscu. Da si─Ö to jednak zrobi─ç tak┼╝e w przypadku zespo┼é├│w rozproszonych, ale musicie troch─Ö bardziej pokombinowa─ç (np. z tablicami online). 
  • Je┼Ťli na codzie┼ä pracujecie w jakim┼Ť oprogramowaniu, np. JIRA albo Trello to fajnie zapisywa─ç to na kartkach w takim widoku jaki ma docelowe narz─Ödzie. Chodzi mi o to, ┼╝eby kartki, postity, flipcharty czy na czymkolwiek to zapisujecie mia┼éy potem odniesienie do Waszej realnej pracy. Mo┼╝na nawet spr├│bowa─ç jako┼Ť wydrukowa─ç ÔÇťissueÔÇŁ z JIRY albo narysowa─ç jak─ů┼Ť tabelk─Ö, kt├│ra to przypomina (jak np. tutaj). Zatem na kartce/flipie/posticie/online (niepotrzebne skre┼Ťli─ç) zawrzyjcie wszystkie, na codzie┼ä u┼╝ywane pola (np. ÔÇťLinksÔÇŁ, ÔÇťissue typeÔÇŁ, ÔÇťDescriptionÔÇŁ itd. ). 
  • Je┼Ťli warsztat robicie online, to mo┼╝na pokusi─ç si─Ö o pisanie historyjek wr─Öcz bezpo┼Ťrednio w docelowym narz─Ödziu, ale pami─Ötajcie, ┼╝e to b─Ödzie troch─Ö upierdliwe, bo trzeba ustali─ç jak oznacza─ç zmiany itp.
  • Jak zapewne zauwa┼╝yli┼Ťcie, nie tylko klasycznych historyjek u┼╝ytkownika (user stories) to dotyczy. Tak sam warsztat mo┼╝na zrobi─ç bez r├│┼╝nicy jakiego formatu u┼╝ywacie, jak nazywacie spos├│b zapisywania Waszych pomys┼é├│w i potrzeb: zadania, ficzery FDD, user stories, job stories, wymagania itd.

To by bylo na tyle :) ┼╗ycz─Ö Wam powodzenia, a je┼Ťli zdecydujecie si─Ö na u┼╝ycie tego pomys┼éu, to koniecznie dajcie zna─ç w komentarzu na dole!

2 odpowiedzi na “Przeprowad┼║ warsztat pisania historyjek. To proste! ­č嬔

Wspaniale! W┼éa┼Ťnie to jest co┼Ť, czego potrzebowa┼éam w tym momencie w zespole. ┼Üwietny, prosty pomys┼é, kt├│ry ┼éatwo da si─Ö zrealizowa─ç z zespo┼éem. Dzi─Ökuj─Ö :)

Dodaj komentarz

Tw├│j adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola s─ů oznaczone *