Marnujemy sporo na co dzień. I nie piszę tu o zasobach ziemi, bo nie o tym jest ten blog. Chodzi o naszą pracę, energię, czas, pieniądze. Działamy często przekonani, że robiąc coś w określony sposób, postępujemy słusznie. Stosujemy się do zastanych norm i ustalonych procesów, nie poprawiamy tego w jaki sposób pracujemy. Generujemy marnotrawstwo.
Czym jest marnotrawstwo (waste)?
Definicji, jak to zwykle bywa, jest całkiem sporo. Z czasem też pojęcia w różnych branżach zaczęły się nakładać na siebie. Idea jednak jest dość prosta. Przyjmijmy zatem, że marnotrawstwo jest każdym nakładem pracy, energii, surowców itd., który na koniec nie tworzy wartości dla klienta.
Muda, mój “ulubiony” problem
Taiichi Ohno (Toyota), który stworzył podwaliny pod idee Lean, wymienił trzy źródła strat, problemów: mura (brak regularnośći), muri (nadmierne obciążenie) oraz muda (martnotrawstwo). Ja skupię się na tym trzecim aspekcie, bo wydaje mi się najciekawszy i w zespołach IT jest duuużo miejsc i sposobności które mogą marnotrawstwo generować. A zauważenie problemu to pierwszy krok do próby jego eliminacji 😎
W klasycznym ujęciu (przemysłowym) marnotrawstwa można poszukiwać w siedmiu obszarach: zapasy, nadprodukcja, nadmierne procesy, zbędny transport, zbędny ruch, oczekiwanie, błędy i wady jakościowe. Zespoły IT, deweloperskie to nie przemysł, ale bardzo łatwo znajdziemy odpowiedniki w świecie internetu i oprogramowania. Skupiam się tu na zespołach pracujących zwinnie, ale jestem pewien, że w każdym podejściu będziemy mieli podobne kategorie.
Pojęcie oryginalne, przemysłowe |
Potencjalne źródła w zespołach deweloperskich |
Zapasy |
Nieukończona praca, Backlog |
Nadprodukcja |
Ekstra funkcjonalności |
Nadmierne procesy |
Nadmierne procesy |
Transport |
Przełączanie się między wątkami, Przekazywanie wymagań i materiałów |
Ruch |
Ruch, także przekazywanie wymagań i materiałów |
Oczekiwanie |
Zablokowany ruch, opóźnienia |
Błędy i wady jakościowe |
Bugi, błędy |
Poszczególne z kategorii opisuję w kolejnych artykułach:
- Zapasy – praca nieskończona i backlog ✅
- Nadprodukcja – ekstra funkcjonalności ✅
- Nadmierne procesy ✅
- Transport – Przełączanie się między wątkami i projektami✅
- Ruch i oczekiwanie – zablokowany ruch, opóźnienia, przekazywanie materiałów ✅
- Błędy i wady jakościowe – bugi, błędy ✅
Ruch i oczekiwanie zebrałem w jednym artykule, ze względów organizacyjnych.
Żródła, literatura:
- Lean Software Development: An Agile Toolkit – Mary Poppendieck, Tom Poppendieck
- Lean Startup – Eric Ries
- Agile247.pl – Czym jest Lean?