Czy zgodzisz się ze stwierdzeniem, że gdy pracownicy identyfikują się ze swoimi kolegami, zespołem, produktem, to ich praca jest łatwiejsza, przynosi lepsze efekty? Ja tak 🙂 Zatem jak ułatwić taką identyfikację, zespołowi? Możemy pomóc mu wytworzyć artefakt, w postaci zespołowego logo. Rzecz, która będzie wizualną manifestacją wartości i relacji, łączących tę grupę ludzi.
Poniżej znajdziesz opis warsztatu, który mogę Ci polecić, gdy chcecie stworzyć logo dla Waszego zespołu. Pamiętaj, że to tylko narzędzie, które ma pomóc, ale samo jego posiadanie nie integruje ludzi. Najważniejsze jest to co się dzieje dookoła zespołu i między jego członkami – zaufanie, relacje, atmosfera itp. Takie artefakty, jak logo, są dodatkiem, który potrafi wzmocnić to co Was łączy, ale tego nigdy nie zastąpi.
Do dzieła! 💪
Ogólny opis
Idea jest prosta – chodzi o to, aby poprzez warsztatowe, wspólne działanie, narysować szkic logo swojego zespołu. Taki szkic można potem przekazać projektantowi w celu przeniesienia go na grafikę wektorową. Projektant może być facylitatorem takiego warsztatu i pomóc zespołowi go zaprojektować – to najlepszy scenariusz.
Taki warsztat:
- Polega na wspólnym budowaniu czegoś co jest Wasze i…
- z czym, później, wszyscy możecie się identyfikować .
- Pomaga się wzajemnie poznać.
- Uwalnia dużo pozytywnej energii, po prostu 🙌
Świetne, co? Tyle wartości, a przy tym dużo zabawy!
Niewiele potrzeba na start. Wystarczy tablica i coś do pisania po niej – może być w wersji online. Dodatkowo przydałoby się też trochę dobrego humoru. Chociaż jeśli go nie ma, to ten warsztat to może zmienić 🤓
Przebieg
Całość można podzielić na takie etapy:
- Skojarzenia
- Głosowanie nr 1
- Coś o nas
- Szkice
- Głosowanie nr 2
- Przeniesienie logo na grafikę wektorową
#1 Skojarzenia
Zacznijcie od wylistowania wszystkich możliwych słów, które Wam się kojarzą z nazwą Waszego zespołu i samym zespołem jako takim (jego atmosferą, charakterem, ludźmi). Każdy powinien podać przynajmniej jedno słowo.
Następnie stwórzcie jeszcze jeden poziom zagłębienia. Tak jak na rysunku poniżej. Czyli… wszystkie skojarzenia, które kojarzą Wam się z poprzednio podanymi skojarzeniami 😎
#2 Głosowanie
Wybierzcie, np. poprzez głosowanie zaawansowaną techniką magicznych kropek 😂, które ze skojarzeń wg Was najlepiej opisują zespół. Nie musicie się potem do nich ograniczać, ale wskazanie tych “najważniejszych”, spowoduje, że proces szkicowania logo będzie prostszy i lepiej może Wam się udać uchwycić najbardziej istotne cechy teamu.
#3 Coś o nas
Każdy odpowiada na dwa pytania:
- Najbardziej lubię …
- Moja najlepsza cecha to …
W tej części chodzi o to, aby słowa z punktu “1. Skojarzenia” uzupełnione zostały o Wasze cechy indywidualne. Przy okazji trochę się o sobie możecie dowiedzieć, co pozwala pogłębić relacje.
#4 Szkice
Na tej części każdy dostaje czas (np. 10 minut) i próbuje narysować to co powiedzieliście sobie na poprzednich etapach – szkice te będą bazą Waszego logo. Innymi słowy: zamieniamy te cechy zespołu, członków, skojarzenia, w rysunek 👨🎨
Od strony praktycznej – jeśli sesję robicie w biurze, to sprawa jest prosta, bo możecie posłużyć się kredkami, markerami, kartkami. W przypadku pracy online musicie je czymś zastąpić – możecie użyć dowolnych narzędzi cyfrowych albo… też kartki i czegoś czymś można rysować, a następnie zrobić temu zdjęcie/skan.
Po narysowaniu szkiców, zaprezentujcie je. Każdy pokazuje co udało mu się wykonać oraz krótko opowiada o tym co chciał przekazać w takim szkicu. Jest na pewno dużo śmiechu, bo okazuje się, że gdzieś między podstawówką, a życiem zawodowym większość z Was pogubiła zdolności rysowania 🤣
#5 Głosowanie nr 2
Następuje głosowanie. Ponownie, chodzi o głosowanie na to co wg Was najlepiej reprezentuje Wasz zespół. Będą to wytyczne dla projektanta Waszego logo.
#6 Przeniesienie logo na grafikę wektorową
To robota dla projektanta. Grafika wektorowa to takis sposób zapisu pliku, który pozwoli potem go swobodnie nadrukowywać na wszelkie powierzchnie, niezależnie od ich rozmiaru.
Projektant otrzyma od Was wytyczne – treści z warsztatu. Nie muszą one go ograniczać, ale to ważne aby spróbować odwzorować te idee zawarte na szkicach. Projektant może je zinterpretować zupełnie po swojemu, kiedy indziej po prostu przerysować wprost najlepszy z projektów – może ten temat ustalić z góry albo zdać się na specjalistę.
Podsumowanie
Jak widzisz, sam warsztat jest dość prosty 😊 Zajmuje to około 2h i jest przyjemną odskocznią od “projektowej codzienności” 😜 Efekty mogą być świetne – dużo zabawy i artefakt, który posłuży Wam na lata. Ważne jest to, aby zespół sam zbudował swoje logo, a nie otrzymał go “z góry”. To samo zresztą dotyczy nazwy teamu i innych artefaktów. Widziałem sytuacje, że zespoły otrzymywały gotowe propozycje, które przygotowali dla nich kierownicy/liderzy itp. Dajmy zespołom wypracowywać logo samodzielnie, aby potem mogły rzeczywiście się z nimi utożsamiać – ten warsztat to prosty przepis na takie działanie. Do dzieła!
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, chętnie Ci podpowiem jak zorganizować taki warsztat – zapytaj w komentarzu lub napisz na tomek @ k85.pl