Co to jest „feedback loop” i czemu jest taka ważna?

Autor: 26/01/2019 6 kwietnia, 2020 Artykuły, Teoria
pętla zwrotna feedback loop

Feedback loop (informacja, pętla zwrotna) to sytuacja, w której to co robimy jest w jakiś sposób weryfikowane (np. przez rynek), komentowane – dostajemy informację zwrotną na temat naszej pracy, potem ją uwzględniamy i znowu to samo :)

W przypadku pętli dla produktu webowego, najlepiej gdy informacji udziela nam użytkownik końcowy, ale bywa też, że są to np. interesariusze (stakeholders). Przyjmuje to przeróżne formy, m.in.: liczba odsłon i inne miary z Google Analytics, badania z użytkownikami, opinie ekspertów i interesariuszy (także w ramach Przeglądu Sprintu), Testy A/B, heatmapy czy inne narzędzia analityczne. O pętli zwrotnej możemy także mówić, gdy programiści robią sobie przegląd kodu albo tester sprawdza zmiany, które zaprogramowali.

 

Innymi słowy, chodzi o to, że:

1) dbamy o stałą weryfikację naszych założeń i działań,

2) uwzględniamy pozyskane informacje,

3) zbieramy kolejne komentarze/opinie.

 

Dlaczego to ważne? Wyobraźmy sobie taką sytuację:

  • Są sobie dwa zespoły, które rozwijają ten sam produkt i robią podobny projekt,
  • Jeden z zespołów dba o pętlę zwrotną – stosuje testy jednostkowe, przegląd kodu, testy manualne i automatyczne, Przegląd Sprintu z interesariuszami, testy A/B
  • Drugi zespół realizuje założenia opisane w wymaganiach, bez przejmowania się pętlą zwrotną, może poza przeglądem kodu
  • Oba zespoły pracują przez pół roku

Czyje efekty pracy będą lepiej odpowiadały potrzebom użytkowników?

Jeśli pomysły okażą się nietrafione to np. po miesiącu, zespół pierwszy będzie miał okazję się o tym dowiedzieć, podczas gdy drugi będzie przez pół roku wykonywał projekt, który miał błędne założenia.

Stała pętla zwrotna pomaga uniknąć problemów i rozwijania błędnych założeń. To stały element pracy zespołów zwinnych. Bez niej jest trudniej o dostarczanie właściwych rozwiązań, a w dzisiejszych, zmiennych okolicznościach, to ważny aspekt.


Oceń ten post

[yasr_visitor_votes size=”large”]


Ten post jest częścią „300 słów” – serii, w które każdy z postów nie przekracza… 300 słów ;-) Seria jest próbą przedstawienia, w sposób lekki i zwięzły, podstawowych oraz nieco bardziej zaawansowanych zagadnień związanych z agile – tym samym nigdy nie wyczerpują one w pełni tematu. Więcej takich postów sprawdzisz tutaj

1 komentarz

  • Sebastian pisze:

    Dotknąłeś ważnej sprawy. Pętle zwrotne powinny pojawiać się na każdym poziomie pracy w IT. Zaczynając od czegos takiego jak TDD po wysokopoziomowe analizy efektów biznesowych. Plętla zwrona jest także jednym z pryncypiów, które prowadzą nas do devops i całego lean management.
    Jest jedna rzecz o której nie wspomniałeś: pętla zwrotna powinna być krótka – dawać informację w krótkim czasie. W Twoim przypadku dalibyśmy trzeci zespół, który sprawdza feedback loop raz na kwartał. To był by interesujący eksperyment.

Dodaj komentarz