Kategorie
Praktyka

Jak robić dobry Refinement – 7 praktyk do sprawdzenia na Twoich spotkaniach

Określenie “płacz i zgrzytanie zębów” to zgodnie z Wikisłownikiem fraza rzeczownikowa, rodzaj męskorzeczowy, a znaczenie jej jest następujące:

(1.1) bardzo trudna sytuacja, kłopot, zmartwienie

(1.2) ewangeliczne określenie mąk piekielnych[1] (etymologia: z Biblii: Ewangelia wg św. Mateusza 13, 41-50 i Mt 22, 13)

Chętnie dodałbym jeszcze jedno znaczenie “skutek słabego Refinementu” 🙂

Kategorie
Praktyka

Job Stories i Problem Stories – alternatywne podejście do historyjek

W poprzednim tekście poruszyłem wątek najpopularniejszego formatu opisywania pomysłów, a mianowicie User Stories (historyjki użytkownika). Teraz czas na alternatywy.

Kategorie
Praktyka

User Stories. Co to jest? Czy warto zawracać sobie głowę?

Nasze backlogi wyglądają przeróżnie. Przykładowo czasem „taski” mają tylko tytuły i zero opisu – tłumaczymy, że ma być „lekko i zwinne”, a tak naprawdę nie chce nam się trochę i nie znamy metody jak pisać lepiej.

Kategorie
Narzędzia

Najlepsza apka do notatek, zadań, dokumentacji – Notion

Bardzo długo szukałem cyfrowego Świętego Graala 😉 Potrzebowałem aplikacji do zapisywania notatek i zadań. Każda miała jakieś wady i ją porzucałem na rzecz kolejnej, która ich nie miała, ale… jak się okazywało miała wady inne. Od około roku już nie zmieniam, bo znalazłem tego Graala – przedstawiam Państwu Notion.

Kategorie
Praktyka

Jak sprzątasz? O bugach i Backlogach

Bugi to naturalna sprawa. Niestety, nie da się ich całkowicie uniknąć. Czasami możemy mieć proces pierwszej klasy i produkować ich ledwie ociupinkę, ale najczęściej jednak produkujemy ich trochę więcej 😎 Każdy zespół ma swoje podejście do tego jak radzić sobie z błędami, gdy zostaną odkryte. Najczęściej nie ekscytują one programistów. Product Ownera czy Project Managera też nie. Raczej lądują w grupie “katorga”. Dużo rzadziej ktoś powie “ale wspaniały błąd, chcę to naprawiać” 🤪 Od tego już mały krok, aby zacząć je skrupulatnie kolekcjonować w backlogu i… zaczyna nam rosnąć niezły bałagan 😮

Kategorie
Praktyka

O szacowaniu rozmiaru bugów

Bugi (błędy, defekty), to nieodłączna część naszej rzeczywistości. Niestety, raczej ta nieprzyjemna. Większość z nas woli skupić się na dostarczaniu nowej wartości dla klienta – to jest w końcu to co pcha nasze produkty do przodu. W celu oswojenia tej nieprzyjemnej części, nierzadko próbujemy szacować rozmiar błędów. Nie szacujmy bugów 😎 Na ogół nie ma to sensu i będzie to zwykłym marnotrawstwem. Dlaczego?