Kategorie
Książki - opinie

„Drive. Kompletnie nowe spojrzenie na motywację” – Daniel H. Pink (recenzja książki)

Przyznam, że sceptycznie podchodzę do książek o takiej tematyce. W ostatnich latach rynek zalała fala marnej jakości materiałów na temat motywacji. Motywacja to lotny temat, fajnie o nim pisać i 'łatwo robić z siebie mega-kołcza’, więc wielu tego próbuje. Bałem się trochę, że i ta książka taka będzie. Absolutnie nie. Daniel H. Pink w „Drive” pisze o motywacji w bardzo merytoryczny sposób, opierając swoje treści o liczne badania oraz rzeczywiste przykłady. Po prostu analizuje ten temat, odwołuje się do literatury, badań i proponuje swoje spojrzenie.

 

O czym jest “Drive”?

Drive zatem, jak już zdradziłem wyżej, jest o motywacji – o tym co pcha nas do określonego działania. Pink porównuje “stary model Motywacji 2.0” oparty o zewnętrzne bodźce, kary i nagrody do nowego, autorskiego modelu “Motywacji 3.0” opartego o trzy “siły”: autonomię, mistrzostwo oraz cel.

Autonomia daje pracownikowi możliwość wykonywania zadania na swój sposób, co prowadzi do większego zaangażowania i zwiększa produktywność. Autonomia potrafi sprawić, że nawet z pozoru nudne, wtórne zadanie może stać się ciekawe. Szefowie, którzy ją ograniczają popełniają błąd – nieświadomie pchają pracowników w stronę bierności. Zamiast dawać rozwiązania lepiej zadać pytanie “jak rozwiązałbyś ten problem?”.

Mistrzostwo (“Mastery”) to ciągłe doskonalenie swojego “rzemiosła”. Niezależnie od tego czy mówimy o bieganiu, byciu menadżerem, matką czy artystą – dążenie do mistrzostwa nas napędza. Na wyżyny swoich możliwości wspinają się Ci, którzy rozumieją, że jest ono wydeptywane małymi krokami, codziennie, a nie w ciągu jednej nocy.

Cel (“Purpose”) jest tu rozumiany jako nadrzędna idea, która nam przyświeca – pomoc innym, bycie zdrowym itp. To jest coś większego. Cel nie jest tu rozumiany jako “zadanie na liście”, ale coś bardzo uniwersalnego, często związanego z naszą moralnością i światopoglądem oraz służącego nam na lata. To dlatego Pink pisze dużo w jednym z rozdziałów “Drive” o firmach, które łączą biznes z pomaganiem biednym.

Daniel H Pink Drive motywacja autonomia cel mistrzostwoTo wszystko sprawia, że możemy osiągnąć stan tzw. “flow”, który powoduje, ze jesteśmy szcześliwi w tym co robimy, zaangażowani, “świat na zewnątrz nie istnieje” i możemy osiągać najlepsze wyniki.

Z książki Pinka wyłania się postać człowieka, którego napędza możliwość dążenia do mistrzostwa na własnych zasadach i własnymi sposobami. Mistrzostwa, które związane jest z większym celem. Taki człowiek, wg Pinka ma “drive”, który nie tylko pomaga mu osiągać lepsze wyniki, ale także stawać się generalnie szczęśliwym. Może brzmi to idealistycznie, ale Pink zdaje sobie sprawę z pewnych ograniczeń, więc nie jest to jakaś niestrawna papka samozwańczego kołcza ;-)

 

„Drive” to książka dla każdego?

Większa część “Drive” odnosi się do realiów biznesowych i zawodowych, ale jest na tyle uniwersalna, że można ją odnieść do każdej dziedzny życia. Dla menadżerów powinna być to w zasadzie lektura obowiązkowa. Czas aby masowo odchodzili od starych modelów (Motywacja 2.0), które dają tylko korzyści krótkoterminowe i ostatecznie prowadzą do obniżenia zaangażowania i wyników w dłuższej perspektywie czasu. Wg Pinka w większości wypadków, pracownik będzie potrzebował przyzwoitej pensji, która będzie bazą, ale wszystko powyżej tego to tylko miły dodatek, a nie realna siła motywująca. Osiągając pewną bazę finansową, pracownicy pragną autonomii i możliwości osiągania mistrzostwa, podporządkowanych większemu celowi. Trochę w sumie jak w piramidzie Maslowa ;-)

I tu mała uwaga – powyższe nie dotyczy każdego rodzaju wykonywanej pracy, jak autor zauważa, bo są też takie, które nadal mogą wymagać motywacji w stylu “kij-marchewka”, systemu kar i nagród. Jednakże nawet w takowych namiastka autonomii, celu będą sprzyjały poprawie zaangażowania.

“Drive” to książka nie tylko dla menadżerów czy ludzi pracujących z zespołami. Jeśli zrozumiemy mechanizmy opisane w niej to myślę, że z powodzeniem możemy ją stosować także do osiągania celów indywidualnych, prywatnych itd.

 

Podsumowanie

“Drive” to książka merytoryczna, oparta na badaniach, ciekawa i… praktyczna. Kilka rzeczy było w niej zaskakujących, inne bardzo zgrabnie autor usystematyzował i nazwał przez co lepiej poukładało się mi to w głowie. Pomysły Pinka pasują dobrze do wolnych zawodów, “nowych” stanowisk, kreatywnych umysłów. Nie wiem czy dobrze sprawdziłyby się w “twardym przemyśle” na stanowiskach o dużej powtarzalności, chociaż wierzę, że potrzeby autonomii, mistrzostwa i celu są uniwersalne.

Pink pokazuje, że wiele firm czy menadżerów musi się jeszcze sporo nauczyć – odnoszę wrażenie, po tej lekturze, że jest spora, czekająca na zakopanie, dziura między wynikami badań naukowych i praktyczną rzeczywistością biznesową.

Sama książka zdaje się być trochę przegadana. Fajnie, że na poparcie pewnych badań autorowi udaje się znajdować dużo przykładów, ale czasami odnoszę wrażenie, że się powtarza i sama lektura mogłaby być krótsza.

Pewnym jest, że to pozycja istotna i inspirująca. Zmusza do refleksji, przyglądania się otaczającej rzeczywistości, zadawania pytań. No i sprzyja poszukiwaniu swoich własnych, indywidualnych źródeł czy sposobów na autonomię, dążenie do mistrzostwa i cel.

 

Ocena

 


 

Informacje dodatkowe
Jeśli zainteresował Cię ten temat to może zechcesz sprawdzić te materiały poniżej :) 

Autor książki „Drive” na TED

Jeden z badaczy, który wniósł bardzo dużo do założeń Pinka to Mihaly Csikszentmihalyi, który opisał temat „Flow”

W poście użyto ilustracji: Designed by Freepik

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *