Przeprowad藕 warsztat pisania historyjek. To proste! 馃挭

Autor: 29/03/2020 6 kwietnia, 2020 Artyku艂y, Praktyka

Nie ma jednego przepisu na idealne historyjki u偶ytkownika, kt贸re b臋d膮 pasowa艂y do ka偶dego produktu i zespo艂u. Jest jednak fajny spos贸b, aby ustali膰 wsp贸lnie jak wygl膮da dobra historyjka, a to ju偶 du偶y krok do przodu 馃挕

Historyjki mog膮 si臋 r贸偶ni膰 wieloma aspektami: poziom szczeg贸艂owo艣ci, spos贸b ich dzielenia, styl pisania, format (np. job stories, user stories) i wiele innych. Sprawia to czasem troch臋 problem贸w i generuje troch臋 narzekania, bo „ka偶dy ma swoje preferencje i woli inaczej” 馃槉 

Mo偶na to rozwi膮za膰. 

To czego potrzebujecie, z Twoim zespo艂em, to oko艂o jednogodzinnego spotkania. Nawet je艣li nie znajdziecie 艣wi臋tego grala user stories 馃槈 to na pewno takie spotkanie pomo偶e Wam zbudowa膰 podstawy do lepszych historyjek w przysz艂o艣ci. Chodzi o to, aby wypracowa膰 pewne standardy, dobre praktyki itp.

Przetestowane w boju!

Warsztat z pisania historyjek – jak go przeprowadzi膰

#1 Projekt na start 

Sprawa jest do艣膰 prosta. Na pocz膮tek potrzebujecie jakiego艣 tematu przewodniego – pomys艂u na projekt. Mo偶e by膰 on wymy艣lony albo realny. Mo偶e by膰 to projekt z przesz艂o艣ci, kt贸ry zrealizowali艣cie i wiecie, 偶e historyjki w nim mog艂y by膰 lepsze. Najwa偶niejsze jest, aby jego zakres by艂 zrozumia艂y dla ka偶dego uczestnika warsztatu. Ja, z jednym z zespo艂贸w, opracowa艂em projekt, kt贸ry mieli艣my nied艂ugo rozpocz膮膰, wi臋c w wyniku warsztatu mieli艣my od razu wk艂ad do Backlogu Produktu. 

#2 Podzielcie si臋 na grupki i przypiszcie sobie obszary projektu

Najfajniej zadzia艂a podzia艂 na pary, ale trzyosobowa paczka te偶 da rad臋. Nie polecam wi臋kszych grup.

Ka偶da grupa wybiera cz臋艣膰/funkcjonalno艣膰 projektu, o kt贸rej b臋dzie pisa艂a historyjk臋. W przyk艂adowym projekcie dotycz膮cym np. e-commerce mo偶naby podzieli膰 go w ten spos贸b: grupa nr 1 pisze o 鈥淔ormularzu rejestracji u偶ytkownika鈥, grupa 2 o 鈥淥dzyskiwaniu has艂a鈥, a grupa 3 o 鈥淗istorii zam贸wie艅鈥 itd.

#3 Napiszcie pierwsze wersje historyjek

W grupkach napiszcie pierwsze wersje swoich historyjek. Celem jest pr贸ba napisania „idealnej” i pe艂nej historyjki – takiej jaka mog艂aby ostatecznie znale藕膰 si臋 w Backlogu Produktu. 

Wa偶na kwestia: w prawdziwym Backlogu Produktu, w konkretnej hsitoryjce cz臋sto znajduj膮 si臋 te偶 za艂膮czniki, powi膮zane linki, komentarze, kryteria akceptacyjne itp. Te w艂a艣nie rzeczy te偶 maj膮 by膰 zawarte w historyjkach, kt贸re napiszecie. Czyli kszta艂t ka偶dej z nich powinien odwzorowywa膰… pe艂n膮 historyjk臋 dla Waszego zespo艂u, ze wszystkimi 鈥減olami鈥 i elementami dodatkowymi je艣li takich potrzebujecie. Na dole artyku艂u, w „Dodatkowe uwagi” dodaj臋 troch臋 wi臋cej kontekstu.

Zrobi艂em te偶 szablon na taki warsztat – mo偶e Ci si臋 przyda – kliknij tutaj.

#4 Wymiana – czas na recenzje i korekty

Nast臋pnie wymie艅cie si臋 historyjkami. Historyjka grupy nr 1 w臋druje do grupy nr 2, grupy nr 2 do grupy nr 3 itd. Zadanie jest banalnie proste: trzeba oceni膰 otrzymane historyjki i je poprawi膰. Na tym etapie jeszcze nie dyskutujemy mi臋dzy grupami, przyjdzie na to czas.

G艂贸wnym celem tego kroku jest uzmys艂owienie tego, 偶e r贸偶ni ludzie pisz膮 w r贸偶ny spos贸b, o tym samym. Inne mog膮 by膰: poziom szczeg贸艂owo艣ci, styl, za艂膮czniki, kryteria akceptacyjne itd. I nie ma w tym nic z艂ego 馃

#5 Oddajemy hsitoryjki oryginalnym autorom i rozmawiamy

Teraz oddajemy poprawione historyjki ich oryginalnym tw贸rcom, ze swoimi komentarzami. Chodzi o wymian臋 spostrze偶e艅, skupienie si臋 na indywidualnych cechach poszczeg贸lnych historyjek i bardzo dok艂adny 鈥渇eedback鈥. Wst臋pnie, w podgrupkach, rozmawiamy o tym co zauwa偶yli艣my, ale dyskusja docelowa, maj膮ca na celu ustalenie zespo艂owych dobrych praktyk, odb臋dzie si臋 w nast臋pnym kroku.

#6 Dyskusja, postanowienia

Skoro si臋 r贸偶nimy, to mo偶emy spr贸bowa膰 wybra膰 to co najlepsze, ustali膰 standardy i dobre praktyki. W poprzednim krokach, zbudowali艣cie podstawy do dyskusji ca艂ozespo艂owych i wniosk贸w. W tym kroku, ka偶da z grup prezentuje swoje historyjki, omawia swoje przemy艣lenia, naniesione korekty itp. 

Czas na dyskusje i ustalenie tego co to znaczy „dobra historyjka” i jak chcieliby艣cie, aby Wasze przysz艂e historyjki wygl膮da艂y.

Wyniki dyskusji zapiszcie w takiej formie, aby艣cie mogli do tego wraca膰 w przysz艂o艣ci. Najlepiej w formie listy dobrych praktyk (np. „historyjka zawsze zawiera膰 b臋dzie t艂o biznesowe, najlepiej z liczbami/danymi” albo „w przypadku zmian wizualnych w interfejsie u偶ytkownika dodajemy link do projektu w programie ABC” ).

Koniec warsztatu! 馃槈

Dodatkowe uwagi

  • Taka sesja to fajne pole do eksperymentowania. Przyk艂adowo kto艣 mo偶e napisa膰 bardzo skromn膮, minimalistyczn膮, wr臋cz pozornie niewystarczaj膮c膮 historyjk臋. Mo偶e by膰 ona podstaw膮 do gor膮cych dyskusji o tym czy rzeczywi艣cie nie jest to dobry kierunek, bo sprzyja rozmowom w trakcie planowania, refinementu czy samego dewelopmentu, a nie zak艂ada sztywnego zakresu. A mo偶e jest to z艂y kierunek, bo potem w trakcie Sprint贸w „przepalamy” pe艂no czasu na dyskutowanie czego艣 co powinno by膰 ju偶 ustalone i jednak wolicie doszczeg贸艂awia膰 swoje elementy backlogu przed Sprintem?
  • Najciekawiej jest, gdy t臋 sesj臋 mo偶na przeprowadzi膰 przy u偶yciu narz臋dzi analogowych, gdy wszyscy jeste艣my w jednym miejscu. Da si臋 to jednak zrobi膰 tak偶e w przypadku zespo艂贸w rozproszonych, ale musicie troch臋 bardziej pokombinowa膰 (np. z tablicami online). 
  • Je艣li na codzie艅 pracujecie w jakim艣 oprogramowaniu, np. JIRA albo Trello to fajnie zapisywa膰 to na kartkach w takim widoku jaki ma docelowe narz臋dzie. Chodzi mi o to, 偶eby kartki, postity, flipcharty czy na czymkolwiek to zapisujecie mia艂y potem odniesienie do Waszej realnej pracy. Mo偶na nawet spr贸bowa膰 jako艣 wydrukowa膰 鈥渋ssue鈥 z JIRY albo narysowa膰 jak膮艣 tabelk臋, kt贸ra to przypomina (jak np. tutaj). Zatem na kartce/flipie/posticie/online (niepotrzebne skre艣li膰) zawrzyjcie wszystkie, na codzie艅 u偶ywane pola (np. 鈥淟inks鈥, 鈥渋ssue type鈥, 鈥淒escription鈥 itd. ). 
  • Je艣li warsztat robicie online, to mo偶na pokusi膰 si臋 o pisanie historyjek wr臋cz bezpo艣rednio w docelowym narz臋dziu, ale pami臋tajcie, 偶e to b臋dzie troch臋 upierdliwe, bo trzeba ustali膰 jak oznacza膰 zmiany itp.
  • Jak zapewne zauwa偶yli艣cie, nie tylko klasycznych historyjek u偶ytkownika (user stories) to dotyczy. Tak sam warsztat mo偶na zrobi膰 bez r贸偶nicy jakiego formatu u偶ywacie, jak nazywacie spos贸b zapisywania Waszych pomys艂贸w i potrzeb: zadania, ficzery FDD, user stories, job stories, wymagania itd.

To by bylo na tyle :) 呕ycz臋 Wam powodzenia, a je艣li zdecydujecie si臋 na u偶ycie tego pomys艂u, to koniecznie dajcie zna膰 w komentarzu na dole!

2 komentarze

  • Gabi pisze:

    Wspaniale! W艂a艣nie to jest co艣, czego potrzebowa艂am w tym momencie w zespole. 艢wietny, prosty pomys艂, kt贸ry 艂atwo da si臋 zrealizowa膰 z zespo艂em. Dzi臋kuj臋 :)

Dodaj komentarz