Daj sobie szansę na dogadanie się ze swoim managerem. Dwa pierwsze kroki.

Autor: 14/04/2020 Artykuły, Praktyka

Czy nie potrafisz dogadać się ze swoim managerem? Czasem masz wrażenie jakbyście byli z różnych planet albo mówili nieznanymi dla siebie językami? 

Zanim skreślisz swojego managera lub zakwalifikujesz go do osób, z którymi nie da się dogadać, warto jeszcze raz spojrzeć wstecz i zastanowić się, czy zrobiłeś/aś wszystko, żeby umożliwić i pomóc w efektywnej współpracy. 

W tym momencie może u Ciebie pojawić się pytanie: “Czy to naprawdę ja, jako podwładny, powinienem dbać o nasze relacje i dobrą współpracę? Czy to nie jest rola mojego managera?” 

Z jednej strony masz rację. Twój manager powinien mieć najlepszą wiedzę na temat budowania zespołu, relacji i wspierania swoich pracowników. Z drugiej strony co w momencie, jeżeli tego nie robi i nie zapewnia Ci wsparcia jakie od niego potrzebujesz? W ostatecznym rozrachunku kto na tym straci? Ty będziesz pojawiał się w pracy zdemotywowany i robił konieczne minimum. Twój manager nie wykorzysta potencjału, który ma w zespole, a w najgorszej sytuacji straci pracownika. Obydwoje tracicie.

Ludzie są tylko ludźmi. Popełniają błędy i nie zawsze są przeszkoleni na role, które pełnią. 

Zanim spiszesz swojego managera na straty, warto jeszcze raz zastanowić się co ty mógłbyś zrobić, żeby poprawić wasze relacje.

Poniżej dwa kroki, które otworzyły mi oczy i zmieniły moje podejście do managera. Pomogły mi zbudować lepsze relacje i poprawić współpracę.

#1 Wyzwolenie siebie z hierarchicznego myślenia kierownik-podwładny

Jadąc autobusem usłyszałam kiedyś rozmowę rodzica z dzieckiem:

Dziecko: Mamo, kto to jest kierownik?

Mama: Kierownik to osoba, która pilnuje ludzi, żeby szybko pracowali.

Dziecko: Czyli to taki szef, który rządzi?

Mama: Tak.

Od dziecka uczeni jesteśmy hierarchiczności. Słuchamy poleceń swoich rodziców, później nauczycieli, wykładowców. Nieświadomie zostaliśmy nauczeni hierarchiczności, co przekłada się na nasze życie zawodowe. Według stereotypów kierownik ma władzę, podejmuje decyzje i mówi co ma być zrobione. Z kierownikiem za dużo się nie dyskutuje, tylko wykonuje się jego polecenia. To osoba, która będzie nas oceniać i decydować o naszych przyszłych podwyżkach.

Jeżeli zamkniemy się w tych stereotypach, to trudno wyobrazić sobie partnerską współpracę dążącą do wypracowywania wspólnych rozwiązań, a w szczególności typu wygrana-wygrana. Jeżeli postawimy się w roli, że to kierownik ma zawsze rację, to tak będzie. Niestety nawet najlepszy leader pojawiając się na spotkaniu, powoduje zmianę w dynamice pracy zespołu. Burzliwa wymiana zdań przycicha a zdanie i komentarze managera nie będą mocno podważane (komentarze pojawią się na kawie po spotkaniu).

Wyzwolenie się z hierarchiczności w naszej głowie jest podstawą w partnerskiej współpracy. 

Parnterstwo hierarchia - blog post Marzena Zaziąbł

Spróbujmy spojrzeć na relację kierownik-pracownik z innej perspektywy:

  • Gdyby partnerska relacja pomiędzy kierownikiem i pracownikiem była możliwa, to jakby wyglądała?
  • Co Ty możesz zrobić, żeby to osiągnąć?

Przykład

Mogę narzekać, że mój manager ma ze mną spotkanie “face to face” tylko raz na kwartał. Co więcej, to jedno spotkanie skupia się na ocenie mojej wydajności w pracy. Nigdy nie usłyszałam pytania, co ja chciałabym i jak mój manager chce mi w tym pomóc. Nie mam pojęcia czy istnieje dla mnie sensowna ścieżka rozwoju w tej firmie!”

W relacji partnerskiej jak chciałabyś, żeby wyglądała taka współpraca?

  • Chciałabym widzieć zainteresowanie moją osobą, doradzanie w ścieżce rozwoju, ludzkie spojrzenia na moją pracę.

Co Ty możesz zrobić, żeby to osiągnąć? 

  • Mogę ustawić regularne spotkania, żeby nawiązać lepsze relacje. Powiedzieć, co jest dla mnie ważne, żeby pracować efektywnie. Pokazywać na bieżąco, z jakimi problemami się borykam. Podczas kolejnych spotkań, mogę poprosić o informację zwrotną dotyczącą moich mocnych stron, a następnie porozmawiać o możliwej ścieżki rozwoju.

Nie musisz czekać na to aż Twój manager sam się domyśli, czego potrzebujesz i oczekujesz. Możesz sam przejąć inicjatywę i rozpocząć pierwsze zmiany. Co więcej, jak każda inna osoba, masz prawo dać informację zwrotną swojemu kierownikowi (tą pozytywną też!). Możesz inicjować wyjście na obiad, pokazać co Ciebie motywuje i w którym kierunku chcesz się rozwijać.

Twój manager jest człowiekiem i jak każdy ma prawo nie wiedzieć wszystkiego. Pracując wspólnie i dopełniając się nawzajem, jesteście w stanie osiągnąć lepsze wyniki i znaleźć rozwiązanie, w którym obydwoje będziecie wygranymi.

#2 Zrozumienie perspektywy swojego kierownika

Chcemy, żeby nasz manager brał nasze zdanie pod uwagę, słuchał nas i wspierał. Oczekujemy, że będzie nas rozumiał i z zainteresowaniem rozmawiał o naszych pomysłach i propozycjach zmian. Jeżeli tego nie spełni, to łatwo przyjdzie nam ocena. “Mój kierownik nie rozumie, jest niekompetentny, nie ma żadnej mocy sprawczej i nikt wyżej go nie słycha”.

Jak często wykazujesz się taką empatią, jakiej oczekujesz od swojego kierownika? Czy wiesz, jak się czuje i jak minął jego ostatni tydzień w pracy? Jaki odniósł ostatnio sukces i jakie ma problemy, w których można pomóc? 

Zanim zaczniesz go oceniać, poznaj kontekst i świat w jakim żyje. Zrozum, z jakimi problemami i przeciwnościami boryka się na co dzień. Zacznij go słuchać i zainteresuj się jego historią – tylko prawdziwie i szczerze. Zrozum, co powoduje, że Twój manager zachowuje się w taki, a nie inny sposób.

Manager jest samotny. Z jednej strony musi przekazywać decyzje wyższego kierownictwa, na które nie zawsze ma wpływ i z którymi może się nie zgadzać. Stara się zapewnić motywujące środowisko pracy dla swojego zespołu, dlatego czasem jest dla niego tarczą ochronną. Z drugiej strony jest osobą, która przyjmuje frustracje od swojego zespołu i nie zawsze może je zaadresować. Szukając możliwości rozwoju dla swoich pracowników, często musi walczyć i odbija się od ścian. Manager często nie ma miejsca, w którym mógłby wylać swoje niezadowolenie, żeby psychicznie się zregenerować i pracować dalej z optymizmem.

W partnerskich relacjach chodzi o to, żeby wspólnie się wspierać w dążeniu do celów. Więc poznaj go i pomóż stać się lepszym managerem i człowiekiem.

Dobrych relacji nie buduje się w 3-4 tygodnie. To jest długotrwały proces i wymaga dużej otwartości po obydwu stronach.

Jakie masz inne opcje?

Jeżeli widzisz, że nie dogadujesz się ze swoim managerem to:

  1. możesz zmienić pracę lub managera,
  2. możesz nic nie zrobić. Wykonasz minimum, które do Ciebie należy i dostaniesz wynagrodzenie, albo
  3. możesz powalczyć o poprawienie waszych relacji i współpracy. Zacząć pracować partnersko i wsłuchać się w jego potrzeby i problemy.

Nic nie tracisz próbując. Możesz jedynie zyskać. Opcji pierwszej i drugiej nie stracisz :)


Ten fajny post został dla Was napisany przez Marzenę Zaziąbł:

Marzena Zaziąbł

Jestem coachem, agentem zmiany i trenerem, obecnie pełniącym rolę Lidera zespołu Agile Coachów. Fascynuje mnie budowanie świadomej kultury organizacyjnej, przeprowadzanie organizacji przez zmiany oraz relacje międzyludzkie. Od 10 lat pracuje w różnych rolach wspierających zwinne wytwarzanie oprogramowania i budowanie zwinnej, uczącej się organizacji. Uwielbiam eksperymentować, rozwiązywać prawdziwe problemy i poznawać perspektywę innych, ponieważ każdy zawsze wnosi swój unikalny punkt widzenia, z której możemy się czegoś nauczyć.

Linkedin Marzena Zaziąbł

Dodaj komentarz