Kategorie
Książki - opinie

„The Lean Startup” – Eric Ries (recenzja książki)

Zarekomendowano mi tę książkę, twierdząc że pasuje idealnie jako uzupełnienie dla tematyki Agile. Właśnie tego potrzebowałem. Budowa produktów oparta na empiryzmie, zwinności i eliminowaniu marnotrawstwa. Stare, ale dobre :)

the lean startup recenzja eric riesCzasami jest tak, że pewnie rzeczy wydają nam się dość oczywiste. Przykładowo nikt z nas zapewne nie lubi marnotrastwa i chce go unikać. W codziennym, zawodowym życiu staramy się często odwoływać do pojęcia marnotrastwa i tego jak negatywne skutki ma dla naszej pracy i produktu. Jednak czy rzeczywiście sami potrafimy się trzymać tych „oczywistych reguł”?

Inny przykład to bazowanie na empirycznych danych – każdy niby wie, że pozwalają one podejmować mądrzejsze decyzje i są rozsądniejszym podejściem niż rzucanie się na utopijne pomysły w gigantycznych projektach, które po wielu miesiącach ciężkiej pracy okazują się nietrafione. Jednak czy rzeczywiście rozumiemy sedno takiego podejścia i potrafimy je praktykować? Eric Ries w tej książce uczy nas jak to robić.

To co wg mnie jest cechą najbardziej wyrazistą tej książki to fakt, że jest niejako naukową pozycją na temat tego jak radzić sobie z produktami w okolicznościach wielu niewiadomych. Jest pozbawiona zbędnych, górnolotnych haseł o ciężkiej pracy, motywacji itp. Skupia się na konkretach i dostarcza czytelnikowi bardzo dużo rzetelnej wiedzy. W “The Lean Startup…” przechodzimy od wizji, przez wykonanie, do ciągłego rozwoju (lub zamknięcia produktu w odpowiednim momencie). Ries uczy czytelnika, jak dobry profesor, tego jak postępować ze startupem na stale zmieniającym się rynku i jak okiełznać opinie klientów, wykorzystując je jako źródło rozwoju produktu.

Lean startup to sposób na niewiadome

Dzisiejszy świat to dynamiczne zmiany, a co za tym idzie wiele niewiadomych. I między innymi o nich jest ta książka – jak się z nimi zmierzyć i przetrwać. Na tym etapie już pewnie wiesz, że autor rekomenduje racjonalne podejście – badaj, mierz, eksperymentuj, dostosowuj. Pokazuje nie tylko jak wspaniałe efekty może przynieść dobre wykorzystanie danych, ale także jak niektórzy źle je interpretują, jak ograniczają się sami swoimi wielkimi wizjami na temat produktów, a potem jest im trudno odnaleźć się w sytuacji, w której wizja produktu rozminęła się z realiami rynku i zapotrzebowaniem klientów. Wręcz naukowe podejście do danych i produktu pozwoli obiektywnie, racjonalnie ocenić, w którą stronę z nim pójść, jak go zmieniać i być może… zamknąć. Bo czasami zatrzymanie się i zamknięcie projektu jest po prostu mniejszym marnotrastwem i racjonalną decyzją. Ries w swojej książce podpowiada jak ocenić swoje szanse, podjąć decyzje o zamknięciu, zmianie kierunku lub kontynuacji.

Zatem autor przedstawia czytelnikowi pętle budowania, mierzenia, uczenia się. Skupiamy się na najważniejszych elementach naszego produktu, dostarczamy je użytkownikom w małych porcjach (lub wręcz jako idee w bardzo suowej, nawet nie prototypowej wersji) sprawdzamy ich opinie i doświadczenia, wyciągamy z nich wnioski. Następnie znowu budujemy, mierzymy i wyciągamy wnioski. I tak “w nieskończoność”. Produkt budowany prawdziwie zwinnie? Otóż to! Empiryzm przede wszystkim :)

Książka ma swoje lata. Ukazała się pierwotnie w 2008 roku. Wówczas zawierała pełno świeżych idei. Dzisiaj, gdy firmy coraz świadomiej implementują idee MVP, zwinności, Lean itp., a wiedza na te tematy jest szersza, może nie robić aż takiego wrażenia. Niemniej jednak, nadal to ważna lektura. Nie tylko dla przedsiębiorców, ale generalnie menadżerów, liderów, Właścicieli Produktu, Scrum Masterów i wszystkich tych osób, które chcą mieć pozytywny wpływ na produkt, a działają w mocno zmiennych warunkach rynkowych.

Ocena: 4 / 5

Tytuł oryginalny: The Lean Startup: How Today’s Entrepreneurs Use Continuous Innovation to Create Radically Successful Businesses.

Tytył polski: Metoda Lean Startup. Wykorzystaj innowacyjne narzędzia i stwórz firmę, która zdobędzie rynek.

W poście użyto ilustracji: Designed by Freepik

W odpowiedzi na “„The Lean Startup” – Eric Ries (recenzja książki)”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *